Under sommaren ökande flygandet i Norrbotten igen efter pandemikollapsen, men i september tycks ökningen ha bromsat in igen. Det går hand i hand med utvecklingen i riket som helhet. Det visar de senaste trafiksiffrorna från Transportstyrelsen, som släpptes denna vecka.
I september landade 604 reguljär- eller charterflyg i Norrbotten och därutöver 32 taxiflyg. Därmed har alltså den senaste tidens ökande trend bromsat in, även om september hör till månaderna med mest trafik på flygplatserna sedan pandemins utbrott. Totalt reste omkring 65 300 passagerare till och från flygplatserna.

På länets största flygplats, Luleå−Kallax flygplats landade i september 345 flyg.
Flygplats | Landningar i september | Samma månad 2020 | Förväntat antal utan pandemi (ca) |
---|---|---|---|
Luleå−Kallax flygplats | 345 | 277 | 500 |
Kiruna flygplats | 77 | 31 | 100 |
Gällivare flygplats | 69 | 39 | 60 |
Arvidsjaurs flygplats | 64 | 31 | 70 |
Pajala flygplats | 49 | 48 | 40 |
I hela landet var antalet passagerarflyg i september hälften av det väntade för månaden, en liten uppgång sedan augusti. Antalet flygresenärer i hela landet sjönk något mot månaden innan.
6 000 inställda flyg
Mellan covidutbrottet i Sverige i mars 2020 och slutet av september 2021 landade totalt 7 914 flyg på Arvidsjaurs flygplats, Gällivare flygplats, Kiruna flygplats, Kallax och Pajala flygplats. Det är omkring 6 000 färre än vad som varit väntat utan pandemi, om tidigare trender i passagerartrafiken hade stått sig.1
Nedgången i flygande är har nu varat så länge, att den ger en märkbar effekt på svenskarnas totala utsläpp av växthusgaser. Tidigare i år analyserade Newsworthy och Sveriges Natur svenskarnas minskade flygande under pandemins nio första månader, och fann då att utsläppen från svenskars flygresor under den perioden varit omkring fem miljoner ton koldioxidekvivalenter mindre än vad som kunde ha väntats utan pandemi – en minskning av flygets klimatpåverkan med drygt 80 procent.
Fotnoter
- 1 De senaste fem årens trend framräknad med minstakvadratmetoden.
- Se Sveriges Natur: Flygande efter pandemin för en beskrivning av hur vi räknat på flygets klimatpåverkan.