Flygtrafiken i Västerbotten har börjat öka igen, efter pandemikollapsen. Fortfarande är flygandet dock på betydligt lägre nivå än vad som var normalt för årstiden under åren närmast före pandmins utbrott. Det visar de senaste trafiksiffrorna från Transportstyrelsen, som släpptes för 2 veckor sedan.
I augusti landade 484 reguljärflyg i Västerbotten och därutöver tio taxiflyg. Augusti var därmed en av månaderna med mest trafik på flygplatserna sedan pandemins utbrott. Totalt reste omkring 46 500 passagerare till och från flygplatserna.

På länets största flygplats, Umeå flygplats landade i augusti 292 flyg.
Flygplats | Landningar i augusti | Samma månad 2020 | Förväntat antal utan pandemi (ca) |
---|---|---|---|
Umeå flygplats | 292 | 189 | 600 |
Skellefteå flygplats | 84 | 34 | 200 |
Lycksele flygplats | 53 | 53 | 80 |
Vilhelmina flygplats | 28 | 32 | 60 |
Hemavans flygplats | 27 | 24 | 30 |
I hela landet var antalet passagerarflyg i augusti hälften av det väntade för månaden, en liten uppgång sedan juli.
10 000 inställda flyg
Mellan covidutbrottet i Sverige i mars 2020 och slutet av augusti 2021 landade totalt 6 027 flyg på Hemavans flygplats, Lycksele flygplats, Skellefteå flygplats, Umeå flygplats och Vilhelmina flygplats. Det är omkring 10 000 färre än vad som varit väntat utan pandemi, om tidigare trender i passagerartrafiken hade stått sig.1
Nedgången i flygande är har nu varat så länge, att den ger en märkbar effekt på svenskarnas totala utsläpp av växthusgaser. Tidigare i år analyserade Newsworthy och Sveriges Natur svenskarnas minskade flygande under pandemins nio första månader, och fann då att utsläppen från svenskars flygresor under den perioden varit omkring fem miljoner ton koldioxidekvivalenter mindre än vad som kunde ha väntats utan pandemi – en minskning av flygets klimatpåverkan med drygt 80 procent.
Fotnoter
- 1 De senaste fem årens trend framräknad med minstakvadratmetoden.
- Se Sveriges Natur: Flygande efter pandemin för en beskrivning av hur vi räknat på flygets klimatpåverkan.