Under första kvartalet var sex av tio nyregistrerade bilar i Mullsjö kommun rena elbilar eller laddhybrider, en ökning jämfört med kvartalet innan. Men effekten av den slopade elbilsbonusen märks inte ännu.
Under första kvartalet 2023 var 63 procent av alla nyregistrerade personbilar i Mullsjö laddbara (sammanlagt registrerades 32 nya bilar). Merparten av de laddbara bilarna var rena elbilar (47 procent av alla).
Fossildrivna bilar utgjorde 31 procent av nyregistreringarna (då räknar vi även elhybrider som fossilbilar).

Ladda ner i fler format
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdfeps
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdfeps
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdfeps
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdfeps
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
De senaste åren har vi sett en kraftig ökning i försäljning av laddbilar i Sverige. Den här utvecklingen kulminerade under slutet av år 2022 då så många som hela 74 procent av alla nyregistrerade bilar var laddbara.
I Mullsjö var andelen laddbara bilar under första kvartalet också lägre än under tredje kvartalet 2022 då rekordet hittills noterades (66 procent).

Ladda ner i fler format
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdfeps
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdfeps
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdfeps
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdfeps
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Registreringstopp förklaras inte av slopad bonus
Man skulle kunna tro att registreringsvågen i slutet av förra året berodde på den slopade elbilsbonusen som regeringen med kort varsel presenterade i november.
Men effekterna av den regeländringen syns inte ännu. Det förklarar Mikael Levin som är utredare på Trafikanalys. De långa leveranstiderna gör att de elbilar som köptes i all hast i november rullar ut på vägarna först sex till tolv månader senare, det vill säga i sommar och höst.
Istället ser vi effekten av att många redan tidigare under 2022 beställde bilar, inställda på att bonusen skulle skärpas vid årsskiftet (vilket den förra regeringen hade fattat beslut om). Men nu slopades alltså hela bonusen redan i november.
– De registeringssiffror vi ser nu reflekterar läget vi hade i höstas, säger Mikael Levin.
Exakt hur många elbilar som faktiskt säljs just nu vet vi inte. Branschorganisationen Mobility Sweden beskriver marknaden som ”iskall”.
– Vi kan se en halvering i antalet nya order under första kvartalet i jämförelse med förra året. Om inte regeringen tar fram nya styrmedel riktade mot privatkunder som vill köpa elbilar kommer elektrifieringen stanna upp och det blir ännu svårare att nå klimatmålen, säger Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden i ett pressmeddelande.
Elektrifieringen av fordonsflottan är en central del av Sveriges klimatomställning. Persontransporterna står för en femtedel av alla territoriella utsläpp. I Panorama, som är ett verktyg som används av bland annat Klimatpolitiska rådet, är just elektrifieringen av personbilsparken den enskilt viktigaste åtgärden.
I den målbana som år 2045 ska ta oss till nettonollutsläpp växer elbilsparken successivt till 2,6 miljoner laddbara personbilar år 2030 och 3,9 miljoner år 2045.
Både år 2021 och 2022 låg Sverige bättre än den här kurvan. Det har rullat ut fler laddbara bilar på vägarna än beräknat. I fjol till exempel växte laddbilsflottan med närmare 138 000 personbilar, vilket är 12 procent mer än i omställningsscenariot.

Men frågan är om vi lyckas hålla tempot när både lågkonjunktur och bonusstopp bromsar försäljningen. I Panoramas omställningsscenario tillkommer 163 200 nya laddbara bilar under år 2023 och 219 840 under år 2024, alltså betydligt fler än 2022.
I Mobility Swedens senaste prognos för 2023 registreras totalt 265 000 nya bilar under 2023 (inklusive fossilbilar). Det innebär att omkring 60 procent av alla nya bilar skulle behöva vara laddbara.
På kort sikt finns det stor risk att omställningen tappar fart, men frågan är vilken betydelse elbilbonusens vara eller inte vara har på längre sikt.
– Vi kommer troligen se en kortsiktig effekt, men till år 2030 har bonusen inte så stor påverkan på antalet elbilar. Vi ser flera tillverkare som tar fram nya, billigare modeller, säger Noak Westerberg som är handläggare på Energimyndigheten och som arbetat med omställningsscenariot för transportsektorn i Panorama.
Lista: Här säljs det flest laddbara bilar
I hela landet var 55 procent av alla nya bilar laddbara under första kvartalet. Det är framför allt Stockholms län som drar upp snittet, vilket till stor del förklaras av att många leasingföretag har sitt säte i länet. I Jönköpings län var 48 procent av nyregistrerade bilar laddbara.

Ladda ner i fler format
- Lågupplöst: pngwebpjpgsvgpdfeps
- Högupplöst: pngwebpjpgsvgpdfeps
- 4:3: pngwebpjpgsvgpdfeps
- 16:9: pngwebpjpgsvgpdfeps
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 8:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- Med ram (30px): pngwebpjpg
- Med ram (60px): pngwebpjpg
Jämfört med andra kommuner säljs det förhållandevis stor andel elbilar och laddhybrider i Mullsjö. Under första kvartalet var nyregistreringen 57:e högst i hela landet (bland 290 kommuner).
Kommun | Andel laddbara | Antal laddbhybrider | Antal elbilar | Antal nya bilar totalt |
---|---|---|---|---|
Vaggeryd | 73 % | 25 | 22 | 64 |
Tranås | 69 % | 14 | 27 | 59 |
Aneby | 69 % | 1 | 8 | 13 |
Gnosjö | 69 % | 8 | 21 | 42 |
Gislaved | 64 % | 26 | 56 | 129 |
Mullsjö | 63 % | 5 | 15 | 32 |
Värnamo | 52 % | 53 | 84 | 266 |
Nässjö | 45 % | 14 | 41 | 123 |
Jönköping | 44 % | 142 | 321 | 1055 |
Eksjö | 43 % | 5 | 18 | 53 |
Habo | 43 % | 4 | 19 | 53 |
Sävsjö | 40 % | 3 | 11 | 35 |
Vetlanda | 38 % | 10 | 47 | 149 |
Notera att siffrorna avser var bilarna är registrerade. Leasingbilar är registrerade i den kommun där uthyraren har sitt säte.