Färre nya laddbara bilar i Luleå efter flera kvartals uppgång
Luleå kommun | Klimat |
Elbilar och laddhybrider utgjorde under första kvartalet en lägre andel av alla nyregistreringar än kvartalet innan i Luleå kommun. Det var första gången på sex kvartal som andelen minskade. Även i landet som helhet stannade försäljningen av laddbara bilar av.
Under första kvartalet 2022 var 45 procent av alla nyregistrerade personbilar i Luleå laddbara (sammanlagt registrerades 374 nya bilar). Av dessa laddbara fordon var 63 procent rena elbilar. De resterande var så kallade laddhybrider, det vill säga fordon som går att ladda och köra på el, men som även har en förbränningsmotor.
Fossildrivna bilar utgjorde 54 procent av nyregistreringarna (då räknar vi även elhybrider som fossilbilar, mer om det i metoddelen).

Under 2021 såg vi en kraftig ökning i försäljning av laddbilar i Sverige. Men under första kvartalet stannade den här trenden av. Andelen laddbara bilar av alla nyregistreringar minskade.
Så även i Luleå. Jämfört med kvartalet innan var en mindre andel av alla nyregistrerade bilar laddbara (−12 procentenheter).

Komponentbrist håller tillbaka utveckling
Att andelen laddbara bilar minskade något i riket som helhet jämfört med föregående kvartal ska, enligt Mobility Sweden (tidigare Bil Sweden), inte ses som något långsiktigt trendbrott, utan snarare ett hack i kurvan,
– Det är inte längre efterfrågan som styr försäljningen, utan tillgång på komponenter. Det har det tidigare varit brist på ett antal komponeter, och Ukrainakriget har gjort den bristen ännu mer akut, säger Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden.
Drabbar det här elbilar hårdare än andra?
– Ja och nej. Å ena sidan innehåller elbilar ett högre antal kritiska komponenter. Å andra sidan vill många tillverkare prioritera de laddbara bilarna för att slippa böter. Vår prognos för hela året är att 60 procent av alla nya bilar ska vara laddbara.
Under det slutet av året registrerades färre nya bensin- och dieselbilar än på över femton år i landet som helhet. Framför allt dieselbilarna har minskat kraftigt.
Fördelningen av laddhybrider och elbilar har också skiftat under det senaste året. När miljöbonusen för laddhybrider sänktes i april i fjol gjorde elbilarna ett markant uppsving. Följande bild visar utvecklingen i Luleå.

Vanligast i storstäderna
I hela landet var 52 procent av alla nya bilar laddbara under första kvartalet. Det är framför allt Stockholms län som drar upp snittet, vilket till stor del förklaras av att många leasingföretag har sitt säte i länet. I Norrbottens län var 44 procent av nyregistrerade bilar laddbara.

Jämfört med andra kommuner sticker försäljningen av elbilar och laddhybrider inte ut nämnvärt i Luleå. Under första kvartalet var nyregistreringen 136:e lägst i hela landet (bland 290 kommuner).
Kommun | Andel laddbara | Antal laddbhybrider | Antal elbilar | Antal nya bilar totalt |
---|---|---|---|---|
Piteå | 57 % | 28 | 84 | 197 |
Övertorneå | 50 % | 3 | 3 | 12 |
Luleå | 45 % | 63 | 107 | 374 |
Älvsbyn | 45 % | 3 | 7 | 22 |
Kalix | 45 % | 1 | 31 | 71 |
Gällivare | 38 % | 7 | 10 | 45 |
Boden | 37 % | 7 | 29 | 97 |
Pajala | 37 % | 3 | 4 | 19 |
Överkalix | 33 % | 0 | 3 | 9 |
Kiruna | 32 % | 23 | 12 | 108 |
Haparanda | 30 % | 2 | 4 | 20 |
Jokkmokk | 24 % | 1 | 3 | 17 |
Arjeplog | 20 % | 0 | 1 | 5 |
Arvidsjaur | 20 % | 1 | 2 | 15 |
Notera att siffrorna avser var bilarna är registrerade. Leasingbilar är registrerade i den kommun där uthyraren har sitt säte.