Milstolpe: Sju av tio nya bilar laddbara i Sundbyberg
Sundbybergs kommun | Klimat |
Under tredje kvartalet var 78 procent av alla nyregistrerade bilar i Sundbybergs kommun rena elbilar eller laddhybrider. Det är en rekordstor andel. Även i landet som helhet ökade försäljningen av laddbara bilar.
Privatbilismen är en av de största utsläppsbovarna. Av alla växthusgaser som släpps ut i Sverige kommer omkring 15 procent från personbilar.
Men fordonsflottan är på väg in i en stor omställning. Försäljningen av laddbara och eldrivna fordon har tagit fart.
Under tredje kvartalet 2021 var 78 procent av alla nyregistrerade personbilar i Sundbyberg laddbara (sammanlagt registrerades 1 022 nya bilar). Av dessa laddbara fordon var 86 procent så kallade laddhybrider, det vill säga fordon som går att ladda och köra på el, men som även har en förbränningsmotor. Resterande var rena elbilar.
Fossildrivna bilar utgjorde 22 procent av nyregistreringarna (då räknar vi även elhybrider som fossilbilar, mer om det i metoddelen).

Under förra året såg vi en kraftig ökning i försäljning av laddbilar i Sverige. Under tredje kvartalet fortsatte den här trenden. Andelen laddbara bilar av alla nyregistreringar ökade.
Så även i Sundbyberg. Jämfört med kvartalet innan var en större andel av alla nyregistrerade bilar laddbara (+9 procentenheter). Andelen laddbara ligger därmed på en rekordhög nivå.

Snabbare tillväxt än prognosen
Försäljningen av laddbara bilar har ökat snabbare än vad många bedömare räknat med. I Trafikanalys korttidsprognos för vägfordonsflottan, som presenterades i maj, räknar man med 38 procent av alla nyregistrerade bilar i Sverige ska vara laddbara under år 2021. Den gränsen ser ut att passeras med god marginal. Sundbybergs senaste kvartalssiffror ligger även över den nationella prognosen för hela 2021.
Den snabba utvecklingen under det senaste året förklaras delvis av att EU skärpte sina utsläppskrav vid årsskiftet. Det fick fordonstillverkarna att trycka ut utsläppssnåla bilar för att undvika böter och förklarar till stor del uppgången i slutet av 2020 som sågs på många håll.
I april sänktes miljöbonusen för laddhybrider, medan elbilsköpare fick en större morot. Det här gjorde att rekordmånga passade på att köpa laddhybrider under mars månad, medan pendeln svängde i april då elbilarna som slog rekord i den nationella statistiken.
Följande bild visar utvecklingen i Sundbyberg.

Regeringen budgetproposition innehåller en ytterligare en skärpning av bonus-malus-reglerna för att få fler att välja utsläppssnåla bilar. Men Håkan Johansson, som är nationell samordnare för klimat och energifrågor på Trafikverket, menar att det är svårt att förutsäga hur utvecklingen kommer fortsätta.
– Jag tror vi kommer se en fortsatt ökning, men kanske inte lika snabbt som under det senaste året. Många äger två bilar och man kan tänka sig att det är lättare att byta ut den första bilen till en elbil, säger han.
Prognosen är att elbilarna kommer bli ekonomiskt allt mer konkurrenskraftiga, men plånboken är inte den enda faktorn som har betydelse.
– Elbilar kommer fortfarande med restriktioner kring räckvidd och tillgång till dragkrok. I dag har varannan bil har dragkrok, säger Håkan Johansson
Vanligast i storstäderna
I hela landet var 45 procent av alla nya bilar laddbara under tredje kvartalet. Det är är en rekordstor andel. Det är framför allt Stockholms län som drar upp snittet. I Stockholms län var 53 procent av nyregistrerade bilar laddbara.

Jämfört med andra kommuner sticker Sundbyberg ut med en väldigt hög andel elbilar och laddhybrider. Under tredje kvartalet var andelen laddbara bilar av alla nyregistreringar rentav näst högst i hela landet.
Svårt att nå klimatmålen
Trots att elektifieringen av fordonsflottan tagit fart kommer det bli en rejäl utmaning att nå klimatmålen för transportsektorn. Det nationella målet är att minska utsläppen med 70 procent till år 2030.
Newsworthy publicerade tidigare i år en omfattande analys av förutsättningarna att nå det här målet. Vår slutsats är att det kommer bli synnerligen svårt att klara 2030-målet utan betydande mängd biobränslen.
Vi har även räknat på transportsektorns klimatmål ur ett koldioxidbudgetperspektiv och kan visa att Sverige, även om vi uppnår 2030-målet, kommer släppa ut betydligt med koldioxid än Parisavtalet kan ses ge oss rätt till. Läs hela texten här.

Kommun | Andel laddbara | Antal laddbhybrider | Antal elbilar | Antal nya bilar totalt |
---|---|---|---|---|
Sundbyberg | 78 % | 680 | 114 | 1022 |
Värmdö | 62 % | 78 | 86 | 263 |
Danderyd | 62 % | 105 | 105 | 341 |
Vaxholm | 61 % | 20 | 24 | 72 |
Stockholm | 55 % | 2 857 | 1 946 | 8743 |
Ekerö | 55 % | 27 | 53 | 146 |
Lidingö | 55 % | 56 | 89 | 265 |
Vallentuna | 54 % | 23 | 66 | 164 |
Nacka | 53 % | 313 | 303 | 1163 |
Upplands-Bro | 53 % | 21 | 50 | 135 |
Täby | 53 % | 116 | 143 | 493 |
Solna | 52 % | 508 | 223 | 1408 |
Sollentuna | 51 % | 263 | 140 | 792 |
Järfälla | 49 % | 118 | 99 | 439 |
Tyresö | 49 % | 39 | 62 | 206 |
Österåker | 48 % | 64 | 109 | 359 |
Upplands Väsby | 47 % | 37 | 64 | 217 |
Haninge | 46 % | 110 | 107 | 474 |
Södertälje | 44 % | 169 | 241 | 928 |
Huddinge | 44 % | 110 | 136 | 557 |
Salem | 40 % | 12 | 22 | 84 |
Sigtuna | 40 % | 46 | 48 | 236 |
Nynäshamn | 39 % | 15 | 28 | 110 |
Nykvarn | 38 % | 8 | 15 | 61 |
Botkyrka | 37 % | 41 | 76 | 315 |
Norrtälje | 34 % | 49 | 92 | 418 |